Passo Stalle

21.6.2012

Popis trasy:
   Navržená trasa nás zavede do údolí s jezerem Lago di Anterselva a zakončeným horským sedlem Passo Stalle. S menší úpravou je vhodná i pro silniční kola. Rovněž je možné posunutím výchozího bodu ze St. Martina například do Monguelfa zkrátit délku o polovinu, aniž by se tím snížila atraktivita výletu.
   Ze St. Martina in Gsies vyjedeme po hlavní silnici dolů údolím Gsies směrem na Monguelfo (Welsberg). Po 6 kilometrech odbočíme doprava na místní asfaltové komunikace na úbočí. Nyní je vhodné mít podrobnější mapu nebo GPS přístroj se stopou trasy, s jejichž pomocí lze na křižovatkách volit správný směr. Postupně projedeme Masi, Prati a Tesido a přijde lesní úsek o délce asi 1,5 km, který je nutné jít pěšky vedle kola, protože pěšina je úzká a strmá (směrem dolů)(foto 01). Po vyjetí z lesa jsme už v údolí Anterselva. V obci Rasun Anterselva najedeme na cyklostezku se šotolinovým povrchem (foto 02) a pojedeme po ní za stálého mírného stoupání asi 5 kilometrů, poté přijde vedlejší asfaltka a po 2 kilometrech u osamoceného domu najedeme na hlavní silnici v údolí. Kolem se začínají zvedat horské šíty s vodopády (foto 03). To už přichází začátek trvalého stoupání z nynější výšky 1200 metrů. Nejprve 10 km k jezeru Lago di Anterselva ve výšce 1650 metrů nad mořem a nakonec dnešní lahůdka: výjezd po úzké asfaltové silničce na Passo Stalle s průměrným stoupáním 10% (foto 05). U silnice podél jezera je několik restaurací, kde je možné se podle libosti před výjezdem občerstvit. Průjezd asi 4 kilometry dlouhého úseku podléhá časovému režimu, kdy každou celou hodinu sjíždějí vozidla ze sedla dolů po dobu 15 minut, následuje 15 minut pro poslední vozidlo a o půl mohou jet vozidla směrem nahoru a to opět po dobu 15 minut (tzn. do třičtvrtě) a s 15 minutovou dobou na vyjetí posledního vozidla.
   Výjezd na kole trvá asi 45 minut v závislosti na kondici cyklisty. Proto je zřejmé, že cyklista nemusí respektovat značky časového rozložení průjezdů při výjezdu, poněvadž se vždycky potká i s protijedoucími vozidly. Pro vyhnutí jednostopého vozidla (kola) a automobilu je na silničce dostatek místa. V nepřehledných místech je pochopitelně nutné dbát potřebné opatrnosti a uvědomit si, že sjíždějící automobily mají přednost. Za druhou prudší zatáčkou ve směru od spodního semaforu je krátký tunel. Při pohledu na satelitní mapu je vidět, že byl vytvořen kvůli kamennému (písečnému) sesuvu, v Dolomitech tak obvyklému. Cesta vede lesem téměř až na vrchol a po velkou část se na strmých svazích pasou krávy (foto 06). Na ty je třeba brát ohled při sjezdu, protože dokáží zcela nečekaně a rychle vyskočit na silnici a celou ji zatarasit. Sedlo leží na hranici mezi Itálií a Rakouskem (foto 07). Asi jen 1 km za sedlem směrem do Rakouska je jezero Obersee. Přímo v sedle je rovněž bufet a nezbytný stánek se suvenýry. Michal Třetina ve své knize Jak se jezdí do nebe uvádí, že v dřevěném baru, kterému přezdívá "u Itala", mají výborné a levné capuccino.
   Po sjezdu v určenou dobu pojedeme opět kolem jezera Anterselva. Objíždět ho na kole je zakázáno, ale i pohled ze strany, kudy přijedete ze sjezdu, je dostatečně krásný (foto 04).
   Od jezera nás čeká asi 17 kilometrový sjezd údolím Anterselva (u osamoceného rodinného domu nesjíždíme z hlavní silnice). Na 63. kilometru přijedeme na křižovatku tvaru T se silnicí E66 na Brunico. My se dáme na opačnou stranu, doleva na Monguelfo a Dobbiaco. V silnějším provozu po ní pojedeme asi 1,5 kilometru, než budeme moci odbočit doprava na vedlejší silnici a posléze na stezku kolem jezera Lago di Valdora před Monguelfem. Sedmdesátý kilometr je ve znamení průjezdu Monguelfem. Do St. Martina nyní zvolíme pravou stranu údolí Gsies, kudy vede příjemná šotolinová a později asfaltová cesta. Nejdříve projedeme pod strážním hradem Welsperg (foto 08) a pak projíždíme mezi lesem a hlavní silnicí v údolí a to vše za stálého mírného stoupání (o 200 výškových metrů na 13 kilometrech, tedy průměrné stoupání 1,5%). Na hlavní silnici v údolí Gsies nakonec najedeme 2,5 km před obcí St. Martin.
   Pokud jsem zmínil knihu Michala Třetiny o alpských průsmycích v souvislosti s "gastronomickou zajímavostí", rozhodně byste si ji měli přečíst z důvodu cyklistických. Autor je zkušený průvodce, který měl možnost poznat alpské průsmyky za více než 10 let jako své boty a jeho kniha je nabita užitečnými informacemi pro každého cyklistu. Cesta na Passo Stalle je popsána hned ve druhé kapitole a proti zde popsané variantě je rozšířena o terénní část s výjezdem na Klammljoch v rakouské části Dolomitů.

Souhrnné informace
Délka: 83 km  Trasa v GPX
Doba na projetí: 9,5 hod
Nejnižší místo: 1000 m.n m
Nejvyšší místo: 2052 m.n m.
Převýšení: 1987 m  Profil

foto 01 foto 02 foto 03 foto 04 foto 05 foto 06 foto 07 foto 08 Profil trasy

Dolomity:
Monguelfo, Alta Val Pusteria  |  Pragser Dolomiten  |  Passo Stalle  |  Monte Elmo